De manager

Sleutelfiguur in het leven van de muzikant is de manager. De relatie tussen artiest en manager is een heel persoonlijke en eigenlijk is geen manager-artiest-relatie hetzelfde. Een manager kun je zien als een zaakvertegenwoordiger en carrièreplanner: de manager begeleidt de artiest, behartigt zijn (zakelijke) belangen en stippelt een koers uit. Wanneer releasen we een album of doen we eerst alleen een EP? Gaan we al naar het buitenland of nog niet? Doen we een clubtour of richten we ons op de festivals? Een manager is klankbord, raadgever en buffer naar buiten toe.

De manager regelt de zakelijke kwesties, zodat de artiest zich volledig kan storten op het creatieve proces. Taken uit het pakket van de manager zijn: het afsluiten van contracten afsluiten, de marketing en het promotieplan, het imago van de artiest, onderhandelingen met platenmaatschappijen, publishers, boekingskantoren, media. Een goede manager heeft juridische en financiële kennis, verstand van marketing, zakelijk instinct, een neus voor talent en een groot netwerk en kan ook goed onderhandelen.

Of en wanneer je toe bent aan een manager hangt van veel zaken af. Het is goed om in het begin zoveel mogelijk zelf in de hand te houden. Zo leer je het klappen van de zweep: je ontdekt wat er zoal speelt in de muziekindustrie en je leert de belangrijke mensen zelf kennen. Als je te veel in beslag wordt genomen door zakelijke kwesties en niet meer toekomt aan het maken van muziek, is het verstandig om met een manager te gaan praten. Die kijkt naar drie factoren: talent, omzet en doorgroeimogelijkheden. Ook moet er wat te managen zijn: het is goed als je een helder idee hebt welke kant je op wil, maar je moet ook weer niet te eigenwijs zijn.

Omdat je je carrière in handen legt van een manager is het belangrijk dat je een goede klik hebt en elkaar voor de volle honderd procent vertrouwt. Maar mocht je zo iemand hebben gevonden, laat dan het contract alsnog wel even door een jurist checken. Is je toekomstig manager echt goed, dan zal hij of zij je dat natuurlijk zelf aanraden.

De vergoeding voor een manager komt meestal neer op ongeveer 15% van de netto inkomsten, maar het percentage is afhankelijk van het takenpakket. Een manager die meer doet, zal een groter percentage ontvangen van de artiest. Het ondersteunend personeel, zoals de tourmanager of technici, wordt niet betaald uit dit percentage.

Manager én boeker?
Het is beter dat de boeker en manager niet dezelfde persoon zijn. Een spanningsveld tussen de boeker en het management is namelijk in het belang van de artiest. Dan kan de boeker naar het management de belangen verdedigen van het podium of festival en kan het management de belangen verdedigen van de artiest. Maar ook controleert het management de boeker of hij zijn werk wel goed doet en jouw belang blijft dienen.

Gage, boekingsfee en managerspercentage
Stel, de gage voor een optreden bedraagt 1000 euro. De boeker krijgt van de zaal een boekingsfee van 15%, dus 150 euro. Het optreden kost de zaal dus 1150 euro. De manager krijgt 15% van de artiest over de gage, dus ook 150. De artiest houdt dus uiteindelijk netto 850 euro euro over.