De perspromoter

Een plugger werkt specifiek voor de radio. Wil je interviews en recensies? Daarvoor kun je een perspromoter inhuren. Die promoot jouw muziek bij de geschreven pers, zowel in print als op internet. Hij of zij kent de journalisten en weet de ingangen naar free publicity. Perspromoters werken veelal op freelance basis. Huur je er een in dan ben je zo'n 1500 – 2000 euro kwijt voor een campagne van ongeveer een half jaar. Wat kan een perspromoter voor je doen?

  • Je bio schrijven
  • schrijven en versturen van persberichten en persmailings
  • opzetten van interviews, reportages en fotoshoots
  • organiseren van een persdag
  • uitnodigen van media voor showcases
  • regelen van tv-optredens
  • opzetten van weggeefacties


Ben je een beginnende artiest, dan moet je serieus overwegen om dit gedeelte niet te snel uit te besteden. Zeker als je jezelf kunt verkopen kun je de perspromo best zelf doen. Een perspromoter kan geen vraag creëren en waarschijnlijk verzin je zelf de meest creatieve ideeën. Een goed verhaal of “haakje” maakt dat je ergens kunt binnenkomen. Ben je te laat gekomen voor een afspraak met Madonna of mag je het voorprogramma verzorgen van Caro Emerald? Dan heb je je eerste “haakje” te pakken. Zonder goed verhaal wordt het moeilijk om binnen te komen bij een redactie of journalist. Nederland kent immers zo’n half miljoen muzikanten en maar een paar honderd muziekjournalisten.