Planning van je release

Er komt zo veel kijken bij een release dat het verstandig is om een apart releaseplan te maken. Belangrijk is de planning van je release. Denk als eerste na over je releasedatum en stem daarop je planning af (plan terug naar het verleden).

Belangrijkste tip die we je kunnen geven is: neem de tijd voor je plaatrelease!

Een planning begint met een einddatum: wanneer wil je idealiter je album uitbrengen? Vervolgens bedenk je wat je allemaal precies moet doen: moet je nog opnemen (hoeveel studiodagen, wanneer heeft je producer tijd), persen (hoe lang heeft de perser nodig) en is de distributie al geregeld? Wanneer neem je je videoclip op? En benader je zelf de pers of huur je daarvoor een plugger en/of perspromoter in?

Je moet inschatten (of checken bij de betrokken) hoeveel tijd er nodig is voor alles wat moet gebeuren. Reken terug vanaf de deadlines. En dan past je planning als een puzzel in elkaar. Houd er overigens rekening mee dat niet iedereen zich evengoed aan deadlines houdt, dus zorg voor speling in je tijdschema. Plan waar mogelijk af en toe een dag niks in bijvoorbeeld. Neem op zijn minst een maand speling. En plan zes weken in om de pers te benaderen.

Januari is een 'slow month', mensen geven weinig geld uit na de feestdagen. Festivals worden echter geboekt in van oktober tot februari. Of wil je in de schoen bij de schoorsteen en onder de kerstboom? Dan moet je uiterlijk eind oktober in de winkels liggen. In mei krijgen mensen hun vakantiegeld en de studiefinanciering wordt de 24e uitbetaald. In juli en augustus is het zomer en dus komkommertijd, maar dan heb je weinig concurrentie van ander muzieknieuws. Bedenk dat twee maanden voordat je de plaat wilt uitbrengen, deze al bij de journalisten van de muziekbladen moet liggen. Anders ben je te laat. Al met al werk je al snel bijna een jaar vooruit!