Distributiedeal

Als het niet lukt een muziekmaatschappij te verleiden tot een contract, kun je besluiten zelf je muziek op te nemen en uit te brengen. Dit noemen we uitbrengen in eigen beheer. Wanneer je in eigen beheer je plaat uitbrengt, ben je zelf verantwoordelijk voor de distributie. Maar hoe krijg je je album in de platenzaken en hoe krijg je je muziek op portals als Spotify en iTunes? Om dit te regelen kun je een distributiedeal afsluiten met een platenmaatschappij of distributeur. Bij een dergelijke deal regel je alles zelf, alleen de distributie besteedt je uit. Jij maakt je plaat: het opnemen, mixsen, masteren, persen en promoten regel je zelf. De distributeur (in de vorm van een platenmaatschappij of onafhankelijk distributeur) zorgt ervoor dat je plaat wordt verspreid bij de platenzaken en dat je plaat beschikbaar is op de download- en streamingsites. Het fysieke product, de cd zelf, lever je meestal in consignatie. Dit houdt in dat je de platen in bruikleen geeft aan de distributeur. Jij verdient alleen geld over de daadwerkelijk verkochte platen. De onverkochte platen worden geretourneerd.

Je kunt in de je distributiedeal ook afspraken maken over de digitale distributie, maar dit kun je ook buiten de deal laten. Via een aggregator kun je dit gedeelte zelf regelen.

Eén belangrijke stap in de verkoop van muziek wordt in de distributiedeal niet genoemd: de promotie. Er zijn verschillende freelance pluggers die hun diensten verhuren aan artiesten die hun muziek in eigen beheer uitbrengen. Het bedrijf dat voor jou de distributie doet kan daar soms ook behulpzaam in zijn.

Bekende distributeurs zijn PIAS Rough Trade en Bertus. Zij doen zowel fysieke als digitale distributie. Wil je alleen digitaal dan kun je ook bij Songflow of TuneCore terecht.