Publishingdeals

Er zijn verschillende soorten publishingdeals. Bij een volledige muziekuitgaveovereenkomst valt al het werk van de auteur voor de periode van een aantal jaar onder dit contract. Bij een titelcontract wordt een contract opgesteld voor één nummer van de auteur. Het is ook mogelijk om voor alleen een EP of album een contract af te sluiten. Er is ook de mogelijkheid voor een zogeheten fondsconstructie: je beheert als auteur wel zelfstandig je rechten, maar je maakt deelafspraken met je publisher over bijvoorbeeld het plaatsen van syncs of de rechtenadministratie.

Bij het sluiten van je publishingdeal kun je een voorschot krijgen. Dat lijkt aantrekkelijk, maar je moet het wel terugverdienen. Maak dus van te voren een rekensom of het beloofde voorschot wel recht doet aan wat je de komende drie jaar gaat doen. En dat je dus 150% van je voorschot moet omzetten voor het is terugbetaald, aangezien je publisher sowieso een derde over je inkomsten krijgt.

In sommige contracten is bovendien de bepaling opgenomen dat als je publisher het voorschot nog niet heeft terugverdiend, het contract automatisch wordt verlengd. Let dus goed op de kleine lettertjes, want je kunt lange tijd aan je contract vastzitten.

Bij 360 graden deals worden de muziekuitgaverechten vaak meteen meegenomen. Jouw muziek wordt dan ondergebracht in de muziekuitgeverij van de platenmaatschappij. Auteursrechten zijn voor een artiest een belangrijke geldstroom. Het is dus van belang goed te letten op wat er rond de publishing wordt afgesproken. Het kan ook een reden zijn om, zolang je nog geen platencontract hebt, niet bij een publisher te tekenen: je houdt dan de handen vrij om later een 360 graden deal te tekenen.

Goede redenen om wel bij een publisher te tekenen zijn:

  • Bij veel airplay in het buitenland is het bijna onbegonnen werk om de administratie van je auteursrechten bij te houden. Een publisher kan dit echter wel.
  • Als je op zoek bent naar werk in opdracht, van reclametunes tot toplines.
  • Als je muziek maakt die geschikt is voor gebruik in films, games of reclames.
  • Als je op zoek bent naar financiering voor een investering: hiervoor kun je je voorschot gebruiken.
  • Als je op zoek bent naar samenwerkingen of schrijfpartners.