De boeker

Een boeker bemiddelt tussen de muzikant en de organisator van een concert (promoter). Makkelijk gezegd: de boeker regelt de optredens voor een artiest. Begin je net met optreden dan is het advies om zo veel mogelijk zelf te regelen: zo weet je precies wat er komt kijken bij het regelen van een optreden. Er komt echter een punt dat het slim is om een boeker in te schakelen.

Een goede boeker heeft een groot netwerk van programmeurs, kan scherp onderhandelen, weet wat je waard bent en heeft een goede reputatie bij programmeurs die vertrouwen op zijn oordeel en hem af en toe ook wat gunnen.

Met welk boekingskantoor je in zee gaat, is afhankelijk van een aantal dingen. Check welke artiesten de boeker nog meer vertegenwoordigt. Of vraag aan programmeurs met welke boekers zij graag werken. Boekers kunnen hofleverancier zijn van een bepaald festival of podium. Of ze organiseren zelf avonden en festivals.

Heb je een shortlist van een aantal boekers, zorg dan dat je presentatie (bio, foto, online kanalen) in orde is. Zorg daarbij voor een plan. Wat wil je bereiken? Waar wil je spelen? Wat zijn op korte termijn je plannen? Wil je een album uitbrengen? Of je op jouw beurt financieel interessant bent voor een boeker, kun je zelf uitrekenen.

In het begin van je carrière is het verstandig zo veel mogelijk op te treden. Zo speel je je letterlijk in de kijker. Kom je verder in je carrière dan zal een boeker proberen om je gage omhoog te krijgen en wat selectiever worden in het boeken van optredens voor je. Van belang is dat je boeker dat doet volgens een bij jou passende strategie bijvoorbeeld in de vorm van een jaarplanning: waar wil je komend jaar spelen en is dat haalbaar? Over het algemeen hebben jij en je boeker een gezamenlijk belang: zoveel mogelijk live inkomsten. Mits je niet de studio in hoeft om je volgende hitsingle op te nemen.

Boeker vs manager
Een veelgehoord advies luidt dat je boeker en manager beter niet dezelfde persoon zijn. Een spanningsveld tussen de boeker en het management is namelijk in het belang van de artiest. Dan kan de boeker de belangen van het podium of festival verdedigen richting het management en kan het management de belangen van de artiest verdedigen.

Mocht je zelf boeker willen worden, onderschat dan niet hoeveel tijd je kwijt bent aan de administratie. Je moet goed op orde hebben wat er binnenkomt en wat er moet worden uitbetaald aan de artiesten, hoeveel btw en fee er van afgetrokken of bij opgeteld moet worden. Een goede boeker is overtuigend aan de telefoon en secuur in de administratie.

Boekingsfee
De vergoeding van de boeker is meestal een percentage van de gage, de vergoeding voor het optreden. Gebruikelijk is een boekingsfee van zo’n 15% van de bruto gage. Omdat een boeker wettelijk gezien geen betaling mag vragen aan een werkzoekende, wordt de boekingsfee altijd aan de zaal doorberekend. Dus als de boeker en de programmeur afspraken maken over de gage wordt gesproken over een gage ex boekingsfee. Die komt daar dan bovenop.