Promotie

Soms lijken topartiesten zomaar uit de lucht vallen: ineens is daar hit na hit. Vaak zit er echter een heel uitgekiende marketingstrategie achter. Je muziek kan nog zo goed zijn, in tijden van overaanbod is het heel belangrijk  'to stand out in the crowd'. Je moet je onderscheiden van de rest en werken aan je naamsbekendheid om volle zalen te trekken.

Alles begint met een goed liedje, maar met muzikaal talent alleen red je het bijna niet meer. Zonder promotie geen bekendheid, zonder bekendheid geen fans, zonder fans geen optredens of kopers van je muziek.

Ben je een beginnende act dan is er veel werk aan de winkel. Maar dat geeft je ook heel veel vrijheid, zeker in dit DIY tijdperk. In feite heb je een blanco papier voor je en kun je alles zelf bepalen: de uitstraling, je naam, je imago, alles. Bedenk wel: je kunt maar een keer een eerste (goede) indruk maken. Dus begin altijd met een goed plan en ga pas naar buiten als het hele plaatje klopt. 

In welk genre speel je? Een singer-songwriter speelt in een heel ander circuit dan een metalband. Bij het metalgenre past ook een heel ander imago dan bij een folkband. Elk genre heeft zijn eigen publiek, eigen media, eigen promotiemiddelen en dat vraagt om een eigen aanpak van promotie.

Vraag jezelf af wat voor publiek je aanspreekt of wilt aanspreken en hoe je dat publiek kunt bereiken. Heb je een imago gekozen, dan is het zaak om dat consequent door te voeren. Ben je een serieuze folk singer-songwriter dan kun je je afvragen of je je site in comic sans moet opleveren.

BNR: Hoe ze je jezelf als muzikant op de kaart?