Crowdfunding

Een van de nieuwste vormen van sponsoring is crowdfunding. Het idee achter crowdfunding is dat veel mensen een klein bedrag investeren, zodat jij uiteindelijk je project, bijvoorbeeld een nieuw album, kunt financieren. Belangrijk bij crowdfunding is dat je een sterke en betrokken achterban hebt en dat je jezelf kunt verkopen. Een stapje verder gaat crowdsourcing. Dan bepalen de investeerders ook hoe het uiteindelijke product er uit gaat zien.

Een goede crowdfunding campagne kan wel degelijk wat opleveren. Maar de successen zijn schaars. Belangrijk is dat je mensen onderdeel maakt van een exclusieve club en dat ze de urgentie van het nu geven duidelijk kunt maken. Denk daarom goed na wat je je investeerders kunt bieden. Je vraagt schaamteloos geld en durf dat vooral te doen, maar biedt er wel iets voor terug. Zorg dat je je marketing op orde hebt. Hoe exclusiever je tegenprestatie is, hoe meer mensen geneigd zijn om geld te storten. Alleen een cd in ruil voor een tientje is niet genoeg. Je moet je investeerders het gevoel geven dat ze een unieke kans mislopen als ze niet nu geld storten. Dat ze part of the inner crowd zijn als ze jou financieel ondersteunen.

Een goed voorbeeld van een succesvolle crowdfundingcampagne is Buffi Duberman. Zij wist ruim voor de deadline de benodigde 10.000 euro binnen te halen voor haar nieuwe boek. Als investeerder kon je kiezen uit het doneren van verschillende bedragen. Bij elk bedrag hoorde een andere “beloning”. Hoe meer je gaf, hoe meer je kreeg.
Overigens zijn social media onmisbaar bij een succesvolle crowdfunding campagne. Buffi wist dan ook Facebook en Twitter zeer goed in te zetten.

Radiohead liet fans zelf bepalen hoeveel ze over hadden voor het album In Rainbows. Het album was niet te koop via de platenzaken, maar alleen via de site van de band zelf. Niet alleen verdiende Radiohead een miljoen aan de verkoop, ook leverde het de band ontzettend veel publiciteit op.

Buiten de muziek is de eerste verkiezingscampagne van Barack Obama veel geroemd en geprezen. Het team achter Obama wist de campagnekas heel goed te spekken via geld van particuliere donateurs en belangrijker: potentiele kiezers. Obama maakte als een van de eerste presidentskandidaten goed gebruik van social media en had op zijn homepagina heel prominent een doneerbutton geplaatst. Het leverde hem miljoenen campagnedollars op.

Wellicht heeft Kyteman zich door dit voorbeeld laten inspireren bij zijn crowdfunding campagne voor de clip bij het nummer The Mushroom Cloud. Ook hij had een doneerbutton op zijn site geplaatst. Met succes: voor de einddatum wist hij ruim 2.000 euro meer binnen te halen dan de benodigde 5.500 euro. Kris Berry kon naar de UK om in het voorprogramma te spelen van Caro Emerald en heeft via Voordekunst.nl meer dan het benodigde bedrag binnengehaald.

Crowdfundingsite PledgeMusic http://www.pledgemusic.com