De pers benaderen

Journalisten zijn net mensen. En mensen houden niet van een onpersoonlijke benadering. De enige massamail die je nog naar journalisten kunt sturen zijn persberichten. Maar ook daarvan kun je je afvragen hoe groot je bereik daadwerkelijk is. Stuur je een persbericht uit, bedenk dan goed naar welke media en/of journalisten je het bericht stuurt. Is het echt relevant voor ze? Meer is niet altijd beter: je kunt beter met scherp schieten dan met hagel. Dus: kijk kritisch naar je adreslijst.

Verdiep je in de interesses van een journalist. Welke bands vinden ze tof en voor welk blog of blad schrijven ze eigenlijk? Journalisten zitten vaak op social media (Twitter!) dus je kunt makkelijk achter hun voorkeuren of interessegebieden komen.

Maak een lijst aan waarin je naast de adresgegevens ook vastlegt in welk genre de journalist gespecialiseerd is, voor welk medium hij werkt, of je iets hebt opgestuurd en hoe het contact is verlopen. Wil de journalist bijvoorbeeld een mp3 opgestuurd krijgen of alleen een downloadlink? Elke journalist heeft ook hierin zo zijn eigen voorkeuren.

Stuur je een persbericht uit, zorg dan voor een goed en professioneel bericht. Check op taalfouten en zorg dat je echt wat 'nieuws' te melden hebt. Zijn je website, presskit en social media kanalen up to date? 

Een punt van overweging is of je moet nabellen of niet? Eigenlijk verschilt dat ook weer per journalist. De een vindt het prettig, de ander ergert zich er dood aan. Maar ja, soms helpt het ondanks de irritatie wel om aandacht voor je nieuwtje te krijgen. Bel je na, zorg dan dat je een goed en kort verhaal klaar hebt.

De 10 domste dingen die je met een persbericht kunt doen
Alternatieven voor een persbericht