De plugger

Een plugger is iemand die jouw muziek promoot bij de radio. Pluggers zijn ontzettend belangrijk in de doorbraak van een artiest: airplay op de radio kan een hit maken of breken. Vroeger waren pluggers veelal in dienst van de platenmaatschappij, maar tegenwoordig werken pluggers vooral op freelance basis.

Een goede plugger heeft een duidelijk profiel. Dat kan betekenen dat hij heel selectief is in het aannemen van klanten. Maar dat heeft als voordeel dat hij dient als een soort curator en dat de muzieksamenstellers van de radio zijn smaak vertrouwen. Een goede plugger vertelt je dan ook wanneer je muziek niet geschikt is voor de radio. Of wanneer jij nog niet klaar bent voor een radio-hit. Het is zonde om al te scoren met een enkele hit, als je nog niet klaar bent voor het vervolgverhaal.

De kosten van een plugger variëren tussen de 500 en 1500 euro. Je kunt een minimumbedrag afspreken, met een bonus voor wanneer je airplay krijgt. Het heeft pas zin om een plugger in te huren als je klaar bent voor succes. Het doel is immers om een radiohit te scoren. Wil je geen one-day-fly worden, dan moet je zorgen dat je klaar bent voor een volgende stap: tijd om op te treden, tijd voor meer interviews en optredens in de media, enzovoorts.

Een plugger werkt specifiek voor de radio. Wil je interviews en recensies? Daarvoor kun je een perspromoter inhuren.

Als beginnende muzikant is het uit kostenoverwegingen wellicht noodzakelijk om de perspromotie en het pluggen zelf te doen. <Zie Omgaan met de media>