Het persbericht

Een persbericht is een ‘schriftelijke mededeling’ aan een journalist of een redactie. Het belangrijkste is dat in het persbericht daadwerkelijk iets ‘nieuws’ staat. Je hebt een nieuwe cd uitgebracht of je staat in het voorprogramma van een wereldberoemde artiest. Journalisten krijgen dagelijks honderden persberichten, dus het is van belang dat wat je opstuurt interessant is voor de journalist. Een muziekrecensent van de Volkskrant zal over het algemeen niet heel veel aandacht besteden aan je persbericht over je deelname aan een lokale popprijs. Maar als je dat persbericht stuurt naar de redactie cultuur van de lokale omroep, maak je al weer veel meer kans. Maak er dus maatwerk van.

Een aantal tips voor het schrijven van een persbericht:

  1. Begin met het nieuws
  2. Gebruik een duidelijke & prikkelende kop en onderwerpsregel
  3. Zet in de onderwerpsregel in ieder geval het woord “persbericht”
  4. Beantwoord in de eerste alinea de klassieke wie, wat, waar, waarom en wanneer vraag.
  5. Zet je persbericht in de tekst van de e-mail en niet alleen als attachment
  6. Maak er geen promotieverhaal van (blijf bij de feiten) en gebruik geen jargon
  7. Zorg dat je bereikbaar bent na het versturen van het persbericht
  8. Verstuur geen oud nieuws
  9. Gebruik het BCC veld of een mailprogramma als ymlp.com
  10. Maak je bericht niet te lang en niet te kort. Ga uit van ongeveer een A4.
  11. Vermijd taalfouten. Laat je bericht voor dat je het uitstuurt, nalezen door iemand anders
  12. Idealiter kan de ontvangende journalist de eerste alinea van je persbericht direct copy/pasten voor zijn artikel