E-mailmarketing

Hoewel de laatste jaren de aandacht vooral uitgaat naar social media als belangrijkste promotie kanaal, moet je de kracht van je e-mailbestand als marketingtool niet onderschatten. Je adresbestand is goud waard! Via e-mailmarketing kun je persoonlijk contact onderhouden met je fans. Zorg dat mensen zich via je website kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. En stuur regelmatig een nieuwsbrief uit.

Het voordeel van e-mail is dat je persoonlijk kunt communiceren met je fans. Je kunt regelmatig een gepersonaliseerde nieuwsbrief uitsturen. Het is hét verkoopmiddel bij uitstek. Slechts 12% van je posts op FB worden geplaatst in de timelines van je likers. Een email wordt veel vaker gezien én geopend.

Bij het opbouwen van je adresbestand gaat het niet om kwantiteit maar kwaliteit. Het gaat dus niet om de hoeveelheid adressen, maar of mensen mail van je willen ontvangen. Het kan natuurlijk nooit kwaad om je inbox na te lopen op mogelijke abonnees. Daarnaast kun je je nieuwsbrief promoten op je eigen site en social media kanalen. Je kunt posten dat er een nieuwsbrief is uitgestuurd met de link waar iedereen hem kan nalezen. En daarbij doe je dan natuurlijk de link om je in te schrijven. Maak het je fans aantrekkelijk om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief: zorg dat ze er wat voor terugkrijgen. Dat ze als eerste tickets kunnen kopen. Of dat ze extra content krijgen in de vorm van een free download bijvoorbeeld.

Gebruik een mailprogramma als YMLP of MailChimp voor het versturen van je mailings. Je kunt via deze programma’s je mailings personaliseren, een database bijhouden en statistieken inzien. Het laatste is heel belangrijk: kijk hoe goed je mail gelezen wordt, waar op geklikt wordt en welke items het best gewaardeerd worden.

En als mensen zich toch willen uitschrijven, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Je hebt niks aan abonnees die je nieuwsbrief niet meer willen ontvangen; je irriteert ze hoogstwaarschijnlijk alleen maar.

Laat mensen zich inschrijven bij concerten bij je merchandisestand. Noteer welke stad ze zich inschrijven. Die emailadressen kun je gebruiken als je weer in die stad speelt, om zo de programmeur te overtuigen je weer te boeken (“we hebben 100 mensen uit jouw stad die onze nieuwsbrief ontvangen. Die gaan we sowieso uitnodigen”)

Tips voor het succesvol inzetten van e-mailmarketing: 

  • Praat met je fans, niet tegen ze.
  • Betrek jezelf in het gesprek met je fans
  • Doe je een belofte, houd je er aan.
  • Blijf betrokken
  • Stel vragen
  • Geef de mogelijkheid tot pre-orders
  • Let er op dat al je uitingen verzorgd zijn: geen taalfouten en geen slordige opmaak
  • Koester je allerallergrootste fans: pamper ze en geef ze extra’s