De promotie van je release

Bij het uitbrengen van een plaat of EP zijn er veel stappen om te ondernemen. En het maakt daarbij niet uit of je je plaat uitbrengt in eigen beheer of via een platenmaatschappij: als artiest moet je zelf hard werken aan de promotie van je release. Het is dan ook verstandig om een apart releaseplan te maken. Denk als eerste na over je releasedatum en stem daarop de planning af (plan terug naar het verleden). Vervolgens denk je na over het bereiken van de industrie, de media en de consument.

Belangrijkste tip die we je kunnen geven is: neem de tijd voor je plaatrelease!

Planning
Een planning begint met een einddatum: wanneer wil je idealiter je album uitbrengen? Vervolgens bedenk je wat je allemaal precies moet doen: moet je nog opnemen (hoeveel studiodagen, wanneer heeft je producer tijd), persen (hoe lang heeft de perser nodig) en is de distributie al geregeld? Wanneer neem je je videoclip op? En benader je zelf de pers of huur je daarvoor een plugger en/of perspromoter in?

Je moet inschatten (of checken bij de betrokken) hoeveel tijd er nodig is voor alles wat moet gebeuren. Reken terug vanaf de deadlines. En dan past je planning als een puzzel in elkaar. Houd er overigens rekening mee dat niet iedereen zich evengoed aan deadlines houdt, dus zorg voor speling in je tijdschema. Plan waar mogelijk af en toe een dag niks in bijvoorbeeld. Neem op zijn minst een maand speling. En plan zes weken in om de pers te benaderen.

Januari is een 'slow month', mensen geven weinig geld uit na de feestdagen. Festivals worden echter geboekt in van oktober tot februari. Of wil je in de schoen bij de schoorsteen en onder de kerstboom? Dan moet je uiterlijk eind oktober in de winkels liggen. In mei krijgen mensen hun vakantiegeld en de studiefinanciering wordt de 24e uitbetaald. In juli en augustus is het zomer en dus komkommertijd, maar dan heb je weinig concurrentie van ander muzieknieuws. Bedenk dat twee maanden voordat je de plaat wilt uitbrengen, deze al bij de journalisten van de muziekbladen moet liggen. Anders ben je te laat. Al met al werk je al snel bijna een jaar vooruit!
 


Media
Een veelgehoorde klacht van journalisten is dat ze pas op de hoogte worden gebracht van een nieuwe plaat als deze al uit is. Dan ben je eigenlijk al weer oud nieuws. En oud nieuws is geen nieuws. Wil je gerecenseerd worden in een krant of tijdschrift? Check dan de verschijningsdata van de uitgave. Een tijdschrift als OOR of MusicMaker komt 1 x per maand uit. Dat betekent ook dat je je plaat eerder moet opsturen naar een maandblad dan naar een krant die dagelijks uitkomt. Het helpt als je weet welke muziekjournalist gespecialiseerd is in jouw genre. Die is eerder geneigd om wat zinnigs over je release te schrijven.

Klaas Knoohuizen: De blogs en bladen waar je een recensie kunt scoren

Er komt een moment dat je kunt gaan nadenken over het inschakelen van een plugger (voor promotie via de radio) of een perspromoter (voor interviews en recensies). Dit heeft zin als er daadwerkelijk kansen zijn op aandacht vanuit de pers voor je release. Of wanneer je een staat van dienst hebt opgebouwd. Heb je al een fanbase? En heb je genoeg ondernomen om aandacht voor je release te krijgen? Als laatste heb je ook een goed verhaal nodig, een zogeheten haakje. Ben je vrouw, dan heeft wellicht de Viva, Elle of Grazia ook interesse. Ben je producer en heb je zelf je plaat geproduceerd? Benader dan de Interface. Kom je uit Enschede, dan kun je het proberen bij Tubantia of RTV Oost.

Een paar dingen om op te letten bij het uitbrengen van je release:

  • Quotes van kopstukken uit de industrie helpen je bij je promotie
  • Met een goed en opvallend verhaal kom je bij DWDD
  • Plug je demo op de Muzikantendag in het Demospreekuur of het Demopanel
  • Bedenk een opvallende presentatie