Social media

Social media: ze vormen een uitgelezen kans om snel contact te leggen met je fans. Het is ook het middel om jezelf te profileren, naast je site en bio. En social media zijn ontzettend belangrijke tools om je muziek te promoten. Wil je ergens geboekt worden, maar kent de programmeur je (nog) niet? Grote kans dat hij of zij eerst op je social media kijkt hoe populair je daar bent. We kennen allemaal de succesverhalen van de artiesten die via Youtube of in eerdere jaren via Myspace, zijn ontdekt. Maar laat social media nooit het doel worden, het moet een middel zijn. 

Het is belangrijk om aanwezig te zijn op de voor jou relevante platformen. Maar wees je er wel van bewust dat je tijd en energie moet steken in goede content (dat wat je post). Je verhaal moet kloppen. Je kunt niet op het ene medium verhaal a en op het andere medium verhaal b vertellen. Ook moet je zorgen dat de look & feel hetzelfde is. En pas op met keiharde promo. Social media zijn er niet om je producten heel hard te pushen. Het is tweerichtingsverkeer en je moet vooral je volgers en fans entertainen en vermaken. En gebruik social media vooral ook om te luisteren: wat willen jouw fans van je horen? Anders haken ze heel snel af. Wat je post moet ook bij je passen. Je fans en volgers prikken er heel snel doorheen als ze je posts niet authentiek vinden. 

Verder lezen:

Twee handige blogs met up to date informatie over social media marketing: Marketingfacts en Frankwatching.