Facebook

Hoewel de experts over elkaar heen buitelen om het einde van Facebook aan te kondigen, is het social medium nog steeds heel belangrijk in de marketing. Je kunt je artiestenpagina simpel houden en gebruiken voor het posten van updates en het aanmaken van events, maar je kunt ook gebruik maken van apps voor het posten van je gigs, ticketverkoop en nieuwe releases. Ook kun je Bandcamp en YouTube integreren.

Een paar belangrijke regels voor succesvolle Facebookmarketing:

  • Maak je posts niet te lang: posts korter dan 80 leestekens werken het best.
  • Tag in je post andere mensen, artiesten of bijvoorbeeld het podium waar je gaat optreden.
  • Gebruik geen bitly linkjes of andere url shorteners. Mensen weten dan niet waar ze terecht komen. En mensen klikken dan ook beter op full-length URL’s.
  • Post niet alleen mededelingen, maar stel je Facebookfans ook vragen. Reageer als zij bij jou iets posten. Ook als ze je muziek niet (meer) tof vinden.
  • Houd je posts relevant. Blijf on topic, je bent bezig met het bouwen van je “merk”.
  • Post niet te vaak. Hoeveel te vaak is, is iets wat je zelf moet uitvogelen. Dat zie je vanzelf aan je bereik en engagement. Laten we zeggen dat posts in meervoud op 1 dag al heel veel is.
  • Staar je niet blind op likes. Het gaat vooral om het bereik. Niet iedereen die je post leest, drukt op de like button. Test dan ook wanneer je het beste bereik hebt.
  • Maak events aan voor je optredens en post met enige regelmaat wat in de events (of vraag je ambassadeurs of vrienden dat voor je te doen).
  • Post je vanaf je artiestenpagina dan is je bereik heel laag. Dus heb je wat geld over, dan kun je van belangrijk nieuws ‘promoted posts’ maken. Ook je Facebook-event kun je betaald promoten. Je kunt al vanaf een paar euro adverteren op Facebook.