Sponsoring

In de muziek, sport en media bestaan sponsordeals in vele soorten en maten. Muziek trekt jongeren en roept prettige associaties op. Dus bedrijven sluiten graag sponsordeals in de muziek en cultuur af. En als merken toegang kunnen krijgen tot exclusieve evenementen of locaties kunnen ze de sponsoring onderdeel van hun relatiemarketing maken. De meeste sponsordeals worden overigens gesloten tussen merken en zalen of festivals, er bestaan minder voorbeelden van gesponsorde artiesten. Wel zijn er voorbeelden bekend van gesponsorde tours.

Wil je in aanmerking komen voor een bepaalde sponsordeal bedenk dan dat bedrijven of merken zoeken naar artiesten die passen bij het merk of artiesten die relevant zijn bij een bepaalde doelgroep. Maak je potentiële sponsor duidelijk wat jij te bieden hebt, wat jou uniek maakt en “what’s in it for them”. Een sponsordeal is geen uitwisseling van logo's, maar een relatie waar je beide beter van moet worden. Zie een sponsor dan ook niet als geldschieter, maar als zakenpartner.

Een sponsordeal hoeft niet meteen uit duizenden euro's te bestaan. Ook “kleine” deals kunnen zeer waardevol zijn. Wees duidelijk in wat je vraagt, maar vraag niet te snel en te veel. Begin met kleine beetjes en breid je relatie langzaam uit. Miss Montreal werd gesponsord door Grolsch en in ruil daarvoor postte ze af en toe wat over het merk. Om enkele seconden in beeld te komen, heeft Bavaria de videoclips van een aantal Top Notch artiesten gesponsord. 

Hoe unieker je bent, hoe interessanter je voor een sponsor wordt. Een mooi voorbeeld is de Space Jump van Felix Baumgarter voor Red Bull. Baumgarter gaf op deze manier Red Bull letterlijk vleugels. In de muziek is Red Bull ook heel actief: van de Red Bull Music Studios en de RBMA tot aan de koelkasten op de festivalstages toe. Overigens is het opvallend hoe weinig merken een sponsordeal aangaan met artiesten: Jack Daniels vormt hierop een uitzondering.

Let bij het sluiten van een deal op conflicterende belangen. Als een podium afspraken heeft met bijvoorbeeld Heineken, kun je hoogstwaarschijnlijk niet je Grolschbanner ophangen. Een aantal jaren geleden sponsorde een bepaald sigarettenmerk hele tours, maar dat leidde er ook toe dat bezoekers onder de 18 jaar niet bij de concerten werden toegelaten. Niet handig als je een heel jonge fanbase hebt.

Lees verder:
How Converse supports musicians 
Wat de muziekindustrie kan leren van topsport
SXSW: As a musician how do i get an endorsement deal